'Nobian werkt met Secure Logistics om de veiligheid verder te verbeteren'

Oplossing: Digital Safety Passport, CargoCard
Interface Request, Deltalinqs Examensysteem.

Nobian, dochteronderneming van Nouryon, is een Europese leider in de productie van zout, chlooralkali en chloormethanen, die essentieel zijn voor de productie van ontsmettingsmiddelen, duurzame lichtgewicht kunststoffen, aluminium, farmaceutica en andere producten. Het bedrijf heeft zijn hoofdkantoor in Amersfoort en heeft 1.800 werknemers en fabrieken in Nederland, Duitsland en Denemarken.

In Nederland heeft het bedrijf vijf productielocaties, een R&D en Innovatiecentrum en twee kantoorlocaties. 

ISPS locatie
De productielocatie Nobian Botlek is een ISPS-locatie. Dat wil zeggen dat elke persoon die het terrein betreedt, geïdentificeerd en geregistreerd moet worden. Dagelijks komen honderden contractors, chauffeurs en bezoekers het terrein op. Om het toegangsproces veilig en betrouwbaar te laten verlopen, heeft Nobian gekozen om te werken met de XS-Key in combinatie met biometrische verificatie.  Iedereen die het terrein op komt wordt zodoende op privacyproof wijze 100% geïdentificeerd.

Wat Bert Meijer, Coordinator Emergency Response & Security, betreft moet dit in de toekomst de standaard worden als het gaat om veiligheid en security. Desgevraagd vertelt hij hoe de samenwerking met Secure Logistics tot stand gekomen is: ‘Het toegangsmanagementsysteem Request is geleverd door Transquest. Secure Logistics had al op meerdere locaties in de regio een samenwerking met Transquest, dus de XS-Keys leken goed te passen bij Request. Daar is de samenwerking begonnen. Tranquest heeft het toegangsmanagement systeem geleverd en een groot deel van de hardware, Secure Logistics heeft haar software gekoppeld en de Fingervein scanners geleverd. Contractors, chauffeurs en andere gebruikers van de XS-Keys kunnen nu met hun XS-Key geautomatiseerd het terrein op. Dit versnelt het proces aanzienlijk en bovendien is het een stuk gebruiksvriendelijker en veiliger. Iedere keer een identiteitsbewijs overleggen is behalve inefficiënt, ook nog eens niet privacy-vriendelijk’.

'De interface met het Deltalinqs platform bespaart Nobian tijd en zorgt voor een waterdichte controle'

Bert vervolgt: ‘Nobian maakt gebruik van het Deltalinqs platform voor de poortinstructie en bedrijfsspecifieke instructies. Contractor medewerkers en andere bezoekers volgen deze instructies bij ons op locatie in een speciale trainingsruimte. Via de interface met het Digital Safety Passport staan de resultaten – mits de persoon geslaagd is uiteraard - direct klaar en kunnen deze  eveneens op locatie bijgeschreven worden op het DSP. De geldigheidsduur van de instructies wordt bewaakt door het DSP zelf. We zetten geen stempels meer in boekjes en gebruiken geen papieren certificaten’.

‘Alle informatie staat op het DSP en dat vervangt daarmee het fraudegevoelige papieren veiligheidspaspoort. De informatie wordt bij de slagboom geautomatiseerd gecontroleerd. Zo weten we dat iedereen die het terrein op komt, beschikt over alle vereiste, geldige instructies. En dat de persoon is wie hij zegt dat hij is. Vooral die betrouwbaarheid is voor ons erg belangrijk’, concludeert Bert.

Bert Meijer vervolgt: ‘Het vervangen van het papieren veiligheidspaspoort was voor ons noodzakelijk. Meermaals zijn er situaties ontstaan waarbij personen geweigerd werden omdat er bij de poort twijfel was. Er wordt gewerkt met toxische stoffen en dat vraagt extra aandacht. Nu is alles onder toezicht van een daarvoor opgeleide beveiliger,  die een licentiehouder-training heeft gevolgd bij Deltalinqs (de ondernemersvereniging van de haven- en industriële bedrijven in de Mainport Rotterdam). De toezichthoudende beveiliger, is bevoegd om informatie bij te schrijven op de XS-Keys. Daarmee wordt de veiligheid van het systeem bewaakt. Zoals gezegd, eenmaal aan de poort zijn alle checks geautomatiseerd’.

Hoe beoordeelt Nobian Secure Logistics?
Nobian geeft de dienstverlening van Secure Logistics een 8. Bert Meijer: ‘We zijn erg tevreden over het product en de service. Het halen van een 10 is lastig, omdat het een samenwerking is tussen meerdere partijen. Dit brengt altijd de nodige uitdagingen met zich mee. Zo krijgen we om onverklaarbare redenen een aantal XS-Keys niet gevalideerd. We zijn er nog niet achter wie van de partijen dit kan oplossen. Daarentegen krijgen we voldoende ondersteuning van Secure Logistics en wordt er gewerkt aan een oplossing’, besluit Bert.