European Bulk Services (EBS) B.V. is een grote multipurpose terminal operator voor droge bulkgoederen in de haven van Rotterdam. EBS bestaat uit twee terminals en een vloot drijvende kranen. Het bedrijf behandelt jaarlijks ongeveer 12 miljoen ton producten. De terminals bevinden zich op strategische locaties in het Rotterdamse havengebied, te weten Europoort en Botlek.

Oplossing: CargoCard/Digital Safety Passport/PortKey/XS-ID Visitor

Waarom veranderen wat goed is
Toen HSE Manager Sander Boutestein bij EBS aan de slag ging, werd er al gewerkt met de paslezers van Secure Logistics. Die werkwijze heeft hij voortgezet. “De samenwerking met Secure Logistics is prima, dus er is geen reden om dit te veranderen”, aldus Sander Boutestein.

Bevordering van veiligheid en kwaliteit
Volgens Boutestein werkt het systeem nagenoeg vlekkeloos zonder storingen, waardoor er weinig omkijken naar is. De veiligheid en kwaliteit bij de toegangscontrole wordt zo goed gewaarborgd. Door het gebruik wordt tevens voldaan aan de  ISPS verplichting. ISPS is een internationale beveiligingsnorm waar je aan moet voldoen als bedrijf wanneer je zeeschepen ontvangt.

Een werkbaar, duidelijk systeem
Een voordeel van het systeem is dat je heel goed kan terugkijken naar bewegingen van individuen. Bij welke poort ze geweest zijn, wie is er door een bepaalde deur gegaan etc. Daar kunnen tijdcodes bij verkregen worden. Mocht het dan nodig zijn, kun je de camerabeelden oproepen. Zo kan bij het dumpen van afval, schade aan machines en dergelijke, makkelijker een klacht ingediend worden. De software achter de XS-Keys is fijn om mee te werken, vindt Boutestein.

De Portkey, ook een XS-Key, wordt voornamelijk gebruikt door overheidsdiensten voor toegang tot nagenoeg alle ISPS locaties in de regio. Bij calamiteiten kunnen ambtenaren geautomatiseerd en toch volledig geïdentificeerd het terrein op, dus oponthoud bij de beveiliging. Dat ziet de HSE manager echt als een toegevoegde waarde.

Secure Logistics krijgt van Sander Boutestein een mooie 8